Buletiny

Oficiálny buletín Kawasaki

14 December 2020 1995-2020 25 rokov Ninje ZX-6R

Triedu "strednohmotnostných" superšportov môžeme smelo rozdeliť na dve etapy. Pred ZX-6R a po ZX-6R.
Dopad prvej Ninje ZX-6R v roku 1995 bol taký, že prispel k úplne novej triede motocyklov - Supersport 600. Ninja ZX-6R, ktorá bola výzvou pre úsilie ostatných výrobcov v tejto triede, bola prvým motocyklom s „beam“ rámom z hliníku v jeho triede. Všetci japonskí výrobcovia takmer okamžite urýchlili vývoj svojich superšportov 600; ale Ninja zostáva pre mnohých definitívnym strojom Supersport strednej hmotnosti.
 
Teraz 25 rokov od chvíle, čo ZX-6R prvýkrát ohromil svet motocyklov neuveriteľným pomerom výkonu a sily k hmotnosti, sa pozrieme na štvrťstoročie inovácií, závodných úspechov a technickej dokonalosti.
 
Aký však bol život pred ZX-6R?
Kawasaki už boli veľkými hráčmi na výkonnostnej triede so strednou hmotnosťou, takže bolo prirodzené, že táto skúsenosť spôsobí vznik modelu ZX-6R. Prvým skutočným športovým modelom v tomto segmente pre spoločnosť Kawasaki bol člen rodiny GPz, model GPz550 z roku 1981. Prvé jasne červené dvojité zadné tlmiče GPz550 nahradilo zavesenie Uni-Trak a určite sa zmenili pravidlá hry, čo sa týka štvortaktných motocyklov.
Potom v roku 1985 - celých desať rokov pred prvou Ninja ZX-6R - sa objavila GPz600R. Vodou chladený motor so 16-ventilovou hlavou valca a obvodovým rámom plus 16-palcovými (40 cm) predné a zadné kolesá bol ohromujúce a napovedali, čo má prísť.
Skúsenosti získané počas uplynulých rokov umožnili inžinierom Kawasaki snívať o logickom ďalšom kroku, skutočnom stroji strednej hmotnosti Supersport so vzhľadom, ovládaním a výkonom pretekárskeho stroja. V roku 1995 bol model Ninja ZX-6R uvedený na svetovú scénu.
Prepísanie pravidiel: Ninja štýl
Pred príchodom Ninja ZX-6R už Kawasaki vyrábala stroje Ninja, ale išlo o stroje s väčšou kubatúrou, ako napríklad ZX-9R a veľmi populárny ZXR750. Oba stroje boli medzi jazdcami populárne, ale obidva stroje ponúkali niečo úplne iné.
Atraktívna pre jazdcov migrujúcich po objemovom rebríku ZX-6R zasiahla „správne miesto“, ktoré je dostatočne veľké na to, aby pokrylo jazdcov širokej škály výšok a hmotností, ale nie tak veľké, aby ZX-6R pôsobila na nich zastrašujúcim alebo neovládateľným dojmom. Skutočný stroj pre každého.

Z hľadiska výkonu boli čísla ohromujúce dosiahnutými hodnotami rýchlosti a zrýchlenia, ktoré boli kedysi výsadou strojov s dvojnásobnou kubatúrou. Súčasne stroj disponoval veľmi ľahkou ovládateľnosťou. Vďaka inovácii v podobe Kawasaki Ram-Air, hmotnosti 182 kg a akcelerácii z 0 na 97 km / h za 3,6 sekundy vydržal prvý model F modelu ZX-6R v predaji tri roky, kým ho v roku 1998 nahradil model G, ktorý zahŕňal také vylepšenia ako zvýšenie výkonu zo 100 PS na 108 PS a aktualizovaný dizajn kapotáže.

Potom nasledovala iterácia J v roku 2002, ktorá posunula výkon na 112 PS a použila 180tku zadnú pneumatiku spolu s modernizovanými dvojitými svetlometmi v prednej kapotáži.

V roku 2002 došlo k veľkej skokovej zmene, pretože kubatúra ZX-6R sa zmenila na 636 cm3, pretože táto veľkosť motora bola „ideálna“ z hľadiska výkonu a krútiaceho momentu. Vzhľad sa nezmenil okrem grafických úprav a model ZX-6R bol opäť médiami i vlastníkmi chválený za vynikajúci výkon a vďaka zväčšeniu objemu motora aj chvályhodné hodnoty krútiaceho momentu. Pre pretekárov bol limit objemu v mnohých závodných sériách Supersport 599 cm3, takže spoločnosť Kawasaki ponúkla model aj v „zníženej“ kkubatúre pre pretekárov.

Fanúšikovia inovácii boli odmenení hneď v nasledujúcom roku, keď ZX-6R v roku 2003 dostala vstrekovanie paliva s príchodom modelu B1-H. Radical a Radial boli sledované slová s novým štýlom Radical a šesťpiestovými brzdami Radial mount, ktoré boli súčasťou štandardnej výbavy spolu s obrátenou prednou vidlicou. Stroj prešiel na digitálne merače a prívod Ram-Air bol rozšŕený, čo mierne zvýšilo výkon.
Rok 2005 predznamenal debut modelu C1 s ešte väčším výkonom - 130 PS. Veľkou novinkou bola štylizácia so zmenami vzhľadu rámu a vôbec prvýkrát s výfukovým systémom pod sedadlom. Vďaka veľkorysému zaoblenému vzhľadu spojenému s objemom 636 ccm bol stroj z roku 2005 mnohými hodnotený ako skvelá kombinácia ohromujúceho výkonu v kombinácii so zhovievavvou povahou. ZX-6R dospela a teraz bola schopná byť naozaj pre všetkých jazdcov.

Nebolo pochýb o tom, kde nakoniec leží DNA modelu ZX-6R, a pre rok 2007 prišla zmena. S novým dizajnom a zdvihovým objemom motorov pre pretakárov bol model ZX-6R uvedený na trh v komplexe Barber Motorsports v Alabame za podpory mnohých významných pretekárov Kawasaki vrátane Jonathana Reu, Pere Riba, Noboru „Nobby“ Ueda, Shunji Yatsushira, Rogera Haydena a legendy Akira Yanagawu. V novej verzii bol úplne prepracovaný rám, otočné rameno, zavesenie kolies, brzdy a karoséria. Úplne nový motor mal usporiadanie, v ktorom sú kľukový hriadeľ, primárny pohon a hriadeľ umiestnené v trojuholníkovom formáte pre kratšiu a kompaktnejšiu masu.

V roku 2010 bol motor ďalej inovovaný a objavila sa spojka Assist a Slipper. Toto chytré zariadenie, ktoré je dnes bežné na mnohých cestných motocykloch Kawasaki, nielenže zabraňuje pribrzdeniu zadného kolesa pri podradení, ale vďaka usporiadaniu pružín a rámp znamená, že je treba oveľa menej sily v ruke pri používaní ako pri bežnej lankovej spojke.

Aj v roku 2013 prešla ZX-6R zásadnou generálnou zmenou, ktorá z nej urobila úplne nový stroj. Objem valcov sa opäť vrátil na 636 cm3 a prostredníctvom spínača na riadidlách boli k dispozícii dve palivové mapy. Technický pokrok v oblasti motora - a objem 636 ccm - znamenali, že nová verzia sa tešila zo zvýšeného krútiaceho momentu a výkonu, najmä pri nižších otáčkach. Čo sa týka pomoci pre jazdcov, na mnohých trhoch sa ako štandardná výbava objavila Kawasaki TRaction Control (KTRC) s tromi režimami (šport, jazdec a dážď) a inteligentný protiblokovací brzdový systém Kawasaki (KIBS).

To nás privádza k poslednej aktualizácii v roku 2019, ktorá pozostávala z nového radenia, zmien vyhovujúcich požiadavkám normy Euro4, KQS smerom hore, aktualizovanej karosérie, nových LED svetlometov a aktualizovanej palubnej dosky. V roku 2020 prišla posledná zmena farby a ZX-6R sa týmto lúči, pretože sa v Európe ďalej neobjavuje.

Už 25 rokov dominuje Ninja ZX-6R v aréne Supersportov s nízkou hmotnosťou a jazdí na vrchole vlny záujmu o ultravysoko výkonné stroje triedy 600 ccm. A ako sa trh vyvíja, tak sa rozvíja aj ponuka Kawasaki s príchodom modelu Ninja 650 s dvojvalcovým motorom ktorý otvára možnosti širší a väčší počet jazdcov. Teraz môže aj nováčik jazdiť na stredne ťažkej Ninji ako svojom prvom športovom stroji.

Po celom štvrťstoročí Ninja ZX-6R získala kabinet plný trofejí, početných víťazstiev, najrýchlejších kôl a majstrovských titulov na trati plus légie vyznávačov svižnej jazdy.

Ninja ZX-6R, ktorá je vždy na špici a je vždy ochotná poskytnúť najnapínavejšie a najpútavejšie zážitky, môže byť právom považovaná za kľúčovú pre vývoj a úspech triedy Supersport so strednou hmotnosťou. Nech už bude budúcnosť akákoľvek, Ninja ZX-6R sa dá - a bude - považovať za skutočne ikonický stroj.
 
Rýchle fakty
Majstrovstvá sveta Ninja ZX-6R vyhrali:
Andrew Pitt - 2001
Kenan Sofuoğlu - 2012, 2015, 2016
 
Titul výrobcov majstrovstiev sveta v superšporte - body získané všetkými jazdcami Kawasaki v majstrovskej sezóne - 2013, 2015, 2016