Buletiny

Oficiálny buletín Kawasaki

17 Január 2022 Shunji Tanaka – rozlúčka s mužom za maskou

Jeden z najvplyvnejších dizajnérov motocyklov poslednej doby bohužiaľ zomrel vo svojom dome v Japonsku vo veku 75 rokov. V decembri 2021 Shunji Tanaka odišiel a zanechal po sebe značné dedičstvo, pokiaľ ide o jeho vplyv na dizajn motocyklov ako dizajnového riaditeľa pre Kawasaki so sídlom v ich továrni v Akashi neďaleko Kobe v Japonsku.
Ako neoddeliteľná súčasť dizajnérskeho oddelenia K-Tec Kawasaki, Tanaka-san zohral významnú úlohu pri predstavení sviežeho, nového prístupu k štýlu motocyklov Kawasaki z hľadiska celkového vzhľadu a prijatia tzv. podpisových farieb“, ktoré definovali stroje počas fázy ich spustenia. Tanaka-san, ktorý bol už pred nástupom do Kawasaki vysoko uznávaným automobilovým dizajnérom, bol tým, kto určil dizajnérske smerovanie Mazdy MX5, celosvetovo najpredávanejšieho dvojmiestneho kabrioletu, pokiaľ ide o objem predaja s produkciou presahujúcou jeden milión kusov. Presun zo štyroch na dve kolesá Tanaka-sana nezastrašil; v skutočnosti poslanie vytvoriť odvážne dizajny pre Kawasaki, ktoré stelesňovali nekompromisnú výkonovú osobnosť spoločnosti, viedlo k sérii strojov s okamžitým vplyvom a dlhotrvajúciou príťažlivosťou.
 
Začlenenie jeho dizajnérskeho tímu do vzájomne sa podporujúcej skupiny – jeden z kľúčov k úspechu Tanaka-sana – bola demokratizácia procesu dizajnu, pričom aj ten najmladší člen tímu mal svoj hlas a mohol prispieť ku konečnému hotovému produktu.
 
Tanaka-san, ktorý bol ocenený za svoj vplyv na štýl a vizuálnu príťažlivosť strojov uvedených na trh počas jeho pôsobenia vo funkcii riaditeľa dizajnu K-Tec, bol hrdý na to, že sa podieľal na úspešnom uvedení vodou chladeného radového štvorvalca Z1000 v roku 2003 s jeho výrazným výfukovým systémom a hranatými líniami a za dohľad nad vzhľadom dramatického a pôsobivého modelu Ninja ZX-10R z roku 2004 a následnej Ninja ZX-6R z roku 2005.
 
Vytvorenie rozpoznateľnej „tváre“ pre stroje, za ktoré bol jeho tím zodpovedný, nebola náhoda, pretože Takana-san pevne veril, že „osobnosť“ motocykla je určená horným krytom a oblasťou svetlometu, z ktorého vychádza zvyšok dizajnu.
 
Nie je prekvapujúce, že medzi mnohými a rôznorodými nadšeniami v jeho súkromnom živote mal Shunji Tanaka vášeň pre masky „Noh“ používané v tradičných japonských divadelných produkciách; každá maska ​​ustanovujúca komplexnú osobnosť postavy v hre.
 
Mercurial, premýšľavý a vysoko kreatívny, Tanaka-san bol mimoriadne prístupný muž, ktorého evidentné nadšenie pre dizajn bolo nákazlivé. Ako „medzník“ na významnej dizajnovej ceste, ktorú Kawasaki prešla – a pokračuje dodnes – sa na Shunji Tanaku bude spomínať so značnou úctou a láskou.