Buletiny

Oficiálny buletín Kawasaki

23 Marec 2023 50 rokov nadšenia z JetSki

Ako inovátor v oblasti Personal-Water-Craft (PWC) oslavuje Kawasaki v roku 2023 50 rokov vodného skútra, čo  odráža polstoročie vedúcej pozície na trhu v rekreačnom aj pretekárskom využití. Od vzniku nových plavidiel WSAA a WSAB z roku 1973 sa názov Jet Ski stal tak mocným, že je teraz všeobecne akceptovaným názvom pre vodné skútre. Časová os pre vodné skútre odráža nielen cestu, ktorú Kawasaki urobila ako inovátor, ale aj desaťročia pokroku od počiatočného dvojtaktného plavidla pre jednu osobu až po súčasné štvortaktné vodné skútre pre viac pasažierov.
Zatiaľ čo prvé modely sa používali predovšetkým na výskum a preteky, čoskoro nasledovala masová výroba s uvedením radu vodných skútrov JS až cez JS440 z roku 1977 a JS550 a JS300 z polovice 80-tych rokov. Pre stroje série 400 až 550 Kawasaki postupne vyvinula a zdokonalila svoje dvojvalcové, vodou chladené motory, ktoré sa spoliehali na karburátory a poskytovali pohon (ako všetky vodné skútre) prostredníctvom obežného kolesa vo vnútri stroja. Kawasaki v podstate pomohla vylepšiť základ pre všetky PWC tak, že voda vstupovala cez rošt namontovaný na trupe a potom bola vytlačená dozadu motorom pôsobiacim ako vysokotlakové čerpadlo prostredníctvom integrovaného obežného kolesa, ktoré poháňa plavidlo.
 
V polovici 80-tych rokov pokročila úroveň prepracovanosti a ovládania o ďalší krok vpred zavedením nastaviteľných ovládacích prvkov trimu, ktoré umožnili zmeniť polohu vodného skútra na vode podobne ako pri vysokorýchlostnom člne. Rok 1986 bol pre Kawasaki a trh kľúčovým rokom s uvedením modelu X-2 (JF650-A), prvého plavidla Kawasaki pre dve osoby, ktoré vďaka svojmu usporiadaniu riadidiel a polohe pri jazde oslovilo mnohých spotrebiteľov, ktorí predtým neuvažovali o PWC.
 
Nasledovali ďalšie inovácie a variácie, vrátane v roku 1989 predstavenia Jet Mate (JB650-A), s riadením pomocou joysticku a vzhľadu pripomínajúceho loď, plus uvedením TS (JF650-B) na sedenie PWC pre dve osoby. Rozšírenie príťažlivosti PWC bolo ústredným bodom filozofie Kawasaki, takže v roku 1994 spoločnosť predstavila svoje prvé trojmiestne vodné skútre ST (JT750-A). Toto dedičstvo pretrváva dodnes, pričom rodinné používanie PWC je jedným z najuspokojivejších aspektov jeho vývoja. Nasledoval trojvalcový dvojtakt 900 ZXi (JH900-A), ktorý zaznamenal penenie vĺn 100 koňmi.
 
Výkon motora a kapacita sa v deväťdesiatych rokoch zvýšili vďaka dvoj- a trojmiestnym vodným skútrom na sedenie, zatiaľ čo majitelia orientovaní na preteky sa stále rozhodovali pre sólo skútre, všetky poháňané dvojtaktnými lodnými motormi Kawasaki. Koncom 90-tych rokov minulého storočia bol uvedený na trh Ultra 150 (JH1200-A), stroj s výkonom 150 koní, zatiaľ čo v roku 2000 Kawasaki predstavila vstrekovanie paliva na 1100 STX D.I (JT1100-C). V roku 2003 bol svet svedkom prvého štvortaktného vodného skútra Kawasaki, STX-12F (JT1200-B) s motorom založeným na motore Ninja ZX-12R.
 
V roku 2007 spoločnosť prešla na úplne štvortaktný modelový rad pre všetky viacmiestne plavidlá vrátane uvedenia ich prvého preplňovaného PWC. Do roku 2011 bol maximálny výkon vodných skútrov najvyššej špecifikácie na úrovni 300 koní. Zatiaľ čo od roku 2012 do roku 2017 nebolo sólo PWC súčasťou ponuky, stand up zaznamenal veľký návrat v roku 2017 s príchodom modelu SX-R (JS1500A) so štyrmi valcami a výkonom 160 koní. Príchod plavidiel série Ultra bol do značnej miery zodpovedný za odborné nasmerovanie Kawasaki do novej éry vodných skútrov, piatej pre túto úctyhodnú rodinu značky vrátane pre rok 2023 nového Ultra 160 LX.
 
S každým ďalším rokom od roku 1973 do roku 2023 bola Kawasaki v popredí technológie PWC s viac ako 60 modelmi v priebehu desaťročí nesúcich názov Jet Ski, ktoré zaviedli mnoho bezpečnostných, technologických a výkonnostných prvkov. Ako jeden z hlavných hráčov v aréne PWC sú mená Kawasaki a Jet Ski synonymom kvality a inovácie, ktoré oslavujú 50 rokov úspechu a zároveň sa s dôverou tešia na ďalšie polstoročie vzrušujúcich vodných zázrakov.